Monday 23 December 2013

PLAIN CHEESE CAKE

Assalamualaikum...

Salam 24hb Disember 2013. 2013 ini sudah semakin ke penghujungnya. Apa khabar iman kita hari ini? Sedari awal pagi hujan turun membasahi bumi...semoga ia adalah hujan rahmat dan hujan yang memberikan manfaat untuk seluruh isi alam. 

Hari ini saya nak berkongsi resepi plain cheese cake. Cheese cake ini dah beberapa kali jugak saya buat. Ada yang keinginan tekak sendiri dan kadangkala permintaan dari rakan-rakan terdekat. Sekadar mengisi masa lapang....bagi saya ia adalah hobi yang sangat best...cuma, membuat kek ini memerlukan emosi yang sangat stabil...pernah beberapa kali saya gagal lantaran jiwa yang sedang galau...cewahhh...jiwang pulak hujan-hujan ni...


Saya dah pernah kongsikan dulu resepi kat sini...cuma time tu, saya pakaikan crown kat kek ni..but don't worry, the recipe and the method is still the same...komen kawan-kawan kek ni sedap...tak muak dan rasa cheese sebenar..so, saya rasa saya akan kekalkan guna resepi ini for this kind of cake.

Saya kongsikan sekali lagi di sini untuk perkongsian dan juga untuk rujukan saya sendiri pada masa-masa yang akan datang:

Bahan - bahan:

Bahan A

250g cream cheese
1/4 buku butter
6 biji kuning telur
60g tepung jagung
1/2 fresh cream
1 tsp esen limau (jika suka)

Bahan B:
125g gula castor
6 biji putih telur.

Cara membuatnya:
1. Pukul Bahan B hingga betul2 kembang (soft peak).
2. Dalam bekas yang berasingan, pukul cream cheese dan butter. Setelah sebati, masukkan kuning telur. Pukul lagi hingga sekata dan masukkan tepung jagung dan seterusnya fresh cream bersama esen limau.
3. Masukkan Bahan B ke dalam Bahan A. Kacau hingga sebati.
4. Masukkan ke dalam loyang dan bakar secara steam bath.

Saya tak sempat ambik banyak gambar semasa buat kek ini..dan tak dipotong sebab tempahan orang...so, inshaa Allah next time ok? Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment