Monday 24 October 2011

DONUT

Donut??? Mesti ada yang gelak dengan entri ni kan? Nampak sangat budak baru belajar masak...apa taknya, rasanya ini adalah kuih paling asas dalam dunia yang mana sepatutnya semua orang tahu membuatnya...kuih paling basic yang sepatutnya ada dalam setiap koleksi resepi setiap yang rajin menjengah ke dapur...yang tak berapa rajin pun tahu membuatnya....


Saya pulak?? Hehe...sebenarnya donut bukanlah kuih kegemaran saya...jadi, tak pernahlah ada keinginan untuk cuba membuatnya sebelum ini. Walau bagaimanapun, tiba2 keinginan itu timbul bila tengok ada seorang member buat dan cantik kejadiannya...gebu semacam. Bila difikirkan, nanti malu pulak bila orang tanya, pandai tak buat donut? Hissyyy...takkan nak jawab tak pandai kan....malu la...so, keinginan semakin meluap2...bila dapat resepi dari member tu, terus lah saya cuba untuk membuatnya....dan inilah hasilnya.


Resepi dari kawan saya ni, saya share kat sini:


250g tepung gandum
80g kentang (direbus dan dilenyek)
2 sudu besar susu tepung
1 biji telur (optional)
80/90ml susu segar (boleh digantikan dengan air suam)
1 1/2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
4gm yis

*Bagi yang menggunakan breadmaker, masukkan semua bahan dan setkan dough..tapi bagi yang tak der breadmaker (macam saya ni...huhuhu....) terpaksa lah menguli dengan tangan...tapi saya tak uli dengan tangan, saya guna mixer...then, saya biarkan doh sampai naik 2 kali ganda sebelum dibentukkan dengan acuan...donut yang saya hasilkan ni, tak der lah sehebat pakar2 masak yang ada di alam maya ni, memandangkan saya bukanlah pakar (saya budak baru belajar)...selebihnya saya juga kurang sabar...sepatutnya gula ditaburkan selepas donut sejuk (menurut kawan saya), tapi sebab saya nak makan panas2, saya terus taburkan gula sebaik mengangkatnya dari kuali...






Jangan heran sapa yang makan banyak2 ni yer, saya ambik 2 bijik jer, then hantar semua ke rumah jiran....

No comments:

Post a Comment