Monday 24 October 2011

PUMPKIN PIE....

Di suatu petang yang tak berapa indah....tiba2 bos panggil...aduhai nak apa pulak dia petang2 ni???Aku dah nak balik ni....nervous aku dibuatnya...

"Awak tolong buatkan saya kuih ni" kata bos...gulpppp...pahit aku rasa air liur yang ditelan...alamak kuih apa ni Prof.? "Ini resepi untuk buat pumpkin pie...dulu saya pernah makan masa kat US...kawan saya buat...sedappp" katanya. Dia menyambung lagi..."tapi hari tu, saya order, orang tu buat tak sedap"...alamak, macamana pulak dia confident suruh aku buat...aku yang tak pernah stay kat US pun, dan tak pernah tengok kuih ni...dan yang paling penting, aku tak pernah tahu macamana nak masak labu pun...tak pernah saya makan labu ni. Tapi tak per lah bos, demimu..akan ku cabar diri ini...

Terus la saya menuju ke pasar tani. Nasib baik ada jual labu ni...so, beli sebijik reganya RM3...tak tahu lah mahal ke murah, never know market price pasal buah ni sebab tak pernah beli seumur hidup. Balik rumah, saya study resepi yang diberikan oleh bos saya satu persatu...di sini saya kongsikan dengan sahabat2 semua...

Untuk buat pastrynya:

2 1/4 cawan tepung
250g butter
1/4 sudu teh garam
3 sudu besar air sejuk (dari fridge)

*Mix all, put in fridge for a while 


Untuk pai nya:
1 cup brown sugar
1 teaspoon cinnamon powder
1/4 tsp ground cloves
1/4 tsp ground ginger
1/4 tsp ground nutmeg
1tsp salt
6 eggs
2 cups of milk (fresh and evaporated)
1/2 cup of melted butter
2 cups of pumpkin puree*

*Cara menghasilkan pumpkin puree
Steam the whole pumpkin (unpeeled) first, then take out of the puree.

Mix well all the ingredients and then put inside the pastry....





Hasilnya...taraaa....saya terpaksa buat 2 biji...satu nak bagi bos, dan satu untuk saya makan sendiri..nak try sedap ke tak...esoknya dengan penuh debaran saya bawa pada bos saya...akhirnya dia cakap...sedapppp...alhamdulillah (tapi tak der markah lebih pun tahun ni)...kikiki...

No comments:

Post a Comment