Monday 24 October 2011

KUIH TART GULUNG...

Saya pun confuse...ini kategori biskut ker kuih?Biskut la kot ek...tak perlah..apa2pun...janji boleh dimakan. Dalam kumpulan mana, ia terletak tak penting...

Kuih @ biskut ni memang menjadi hidangan wajib keluarga saya setiap kali lebaran...ramai yang sukakannya kat rumah mak saya kat kampung...jadi nak tak nak memang saya kena buat...tak boleh tidak...tak perlah bukan selalupun, setahun sekali jer kan...

Resepi ini saya dapat dari kawan baik saya...resepi turun temurun keluarga dia...pada saya, resepi ni sedap...dan ramai yang katanya sedap jugak...so, saya nak share dengan sahabat2 di sini pulak...sangat senang dan mudah membuatnya.. tapi saya hanya ada resepi untuk membuat pastrynya sahaja sebab untuk jem nya, biasanya saya beli yang dah siap dari kedai....

Resepi untuk pastry:

250g butter
2 cawan tepung
1/2 cawan tepung jagung
2 sudu besar gula castor
1 biji kuning telur
Sedikit esen vanilla

Campurkan semua bahan di atas, jika terasa lembik, boleh tambah tepung tapi jangan terlalu banyak, nanti adunan menjadi keras dan susah untuk ditekan...patah jari nanti...susah pulak...selepas digulung, sapukan sedikit telur kuning kat atas, then bakar dalam 20 hingga 25 minit pada suhu 180 darjah celcius...


Ini saya baru buat semalam sebab ada kawan yang menempah untuk sambut Deepavali Rabu ni...kitakan Satu Malaysia...

No comments:

Post a Comment