Tuesday, 10 January 2012

KEK CHIFFON OREN

Assalamualaikum wbt...

Lama tak menjenguk ke dapur sendiri ni...asyik menjelajah ke dapur orang jer...susah jugak nak mencuri masa nak menulis di ruangan cyber ini yer...ataupun memang saya yang tak pandai nak manage masa sendiri..padahal semua orang pun ada 24 jam sehari kan..alasan saya la tu...hehehe.. 

Hari ni saya tak ke ofis...kurang sihat..so, melepak jer lah kat rumah..dah lama rehat dan menjelang petang, badan dah rasa sihat, mulalah terasa bosan...saya pun mulalah menjenguk ke dapur - dapur orang..hehe..macam2 ada resepi yang ditayangkan...kalau ikutkan hati semua nak buat..tiba2 rasa macam lama tak membaking...so,rasa nak buat keklah..tapi nak buat kek yang bahan-bahannya dah available kat rumah jer..malas nak keluar..dan tiba2 teringat kek chiffon oren..macam sedap jer...carik2 resepi rasanya semua bahan ada kat rumah...sumber resepi yang saya ambil ni adalah dari dapur www.hanamemories.blogspot.com..jom saya kongsikan resepinya kat sini pulak..


KEK CHIFFON OREN
Sumber: Hanamemories

Bahan A
1 3/4 cawan tepung naik sendiri
1/8 teaspoon garam
6 biji kuning telur (gred A)
1/2 cawan gula halus
1 biji oren diparut kulitnya (saya guna kulit oren yang dijual kat kedai bakery..huhu)
3/4 cawan jus oren (saya guna oren sunquick - so, guna 1/2 cawan sahaja)
1/4 cawan minyak jagung

Bahan B
6 biji putih telur (gred A)
3/4 cawan gula halus (saya cadangkan kurangkan jika gunakan oren sunquick - mungkin guna    
                               1/2 sahaja)
1 teaspoon cream of tartar

*rupa kek saya ni dah tak berapa nak cantik sebab saya tak sabar nak tunggu sejuk..hehe..

Cara-cara membuatnya;
1. Panaskan oven pada 175 darjah celcius.
2. Pukul kuning telur dengan gula sampai larut. Masukkan minyak jagung dan jus oren. Masukkan semua bahan A yang lain dan pukul perlahan hingga sebati. Ketepikan.
3. Dalam bekas berasingan, pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan gula dan cream of tartar.Pukul lagi hingga adunan menjadi kental dan kaku.
4. Ambil 1/2 adunan putih telur dan masukkan dalam adunan A tadi. Kacau sebati secara kaup balik. Masukkan baki adunan putih telur tadi dan kacau semuanya hingga sebati. 
5.Tuangkan adunan ke dalam loyang kek chiffon dan bakar hingga kek masak.
6. Setelah kek masak, telangkupkan dan tunggu hingga kek benar2 sejuk. Setelah kek betul2 sejuk, sisipkan tepi kek dengan pisau untuk dikeluarkan kek dan bolehlah dihidangkan.




No comments:

Post a Comment