Thursday 1 January 2015

CHEWY GOOEY YUMMY BROWNIES

Assalamualaikum..

Hari pertama di tahun baharu 2015. Kedatangan tahun baharu biasanya disertai dengan azam. Apa azam sahabat-sahabat sekalian? Antara azam saya nak update blog selalu...huhuhu...boleh caya ke? Macam tak caya jer...hihihi...



Oleh kerana hari cuti, mood taklah berapa rajin sangat. Tapi daripada tak buat apa-apa, bahan-bahan pun ada, intai resepi yang mudah - mudah...dengan bahan-bahan yang dah sedia ada. Tidak perlu keluar untuk membeli bahan-bahan. Membuat brownies ini sebenarnya agak senang sebab tak perlu pukul dengan mixer. Boleh hanya menggunakan whisk sahaja tetapi hasilnya tak mengecewakan.

Meh saya kongsikan resepi buat brownies yang senang ini. Jangan tak buat...rugi...

Chewy Gooey Yummy Brownies
Sumber : Blog Masam Manis

Bahan A :
250g butter
400g cooking chocolate
Dipanaskan secara double boil dan diketepikan. Biarkan sejuk.

Bahan B:
90g tepung
50g cocoa powder
100g kekacang - optional (saya letak walnut). - dipanggang dahulu.
Diayak tepung bersama cocoa powder.

Bahan C:
5 biji telur
290g gula perang (saya kurangkan 225g)
Sedikit coklat emulco (saya tak letak)
Sedikit esen vanilla.

Bahan C dipukul menggunakan hand whisk sahaja. Setelah sebati, campurkan Bahan A ke dalamnya dan digaul sebati. Setelah digaul rata, masukkan Bahan C dengan cepat kerana adunan akan menjadi likat. Gaulkan sehingga semua bahan digaul rata.

Masukkan ke dalam loyang yang telah di alas dengan baking paper. Masukkan ke dalam oven dengan suhu 170 darjah celcius kira-kira 40 minit atau sehingga brownies masak dengan sempurna.



Dan brownies ini amatlah tersangat sedap. Langsung tak menyesal makan...rasanya yang lemak-lemak manis sikit...hmmm....sungguh sedaplah. Tak boleh dikhabarkan dengan kata-kata. Kena rasa sendiri baru tahu...mesti tak menyesal punya.

Cuba jangan tak cuba....untuk kaedah penyediaan yang lebih terperinci, boleh rujuk ke: Blog Masam Manis.


1 comment:

  1. If you're attempting to lose fat then you have to start using this totally brand new custom keto meal plan diet.

    To create this service, licenced nutritionists, fitness trainers, and chefs joined together to provide keto meal plans that are powerful, painless, economically-efficient, and delightful.

    Since their launch in 2019, 100's of clients have already transformed their figure and well-being with the benefits a good keto meal plan diet can give.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-certified ones offered by the keto meal plan diet.

    ReplyDelete