Tuesday 10 January 2012

KEK COKLAT


Rasanya ramai yang gemarkan kek coklat..dan ada pelbagai resepi kek coklat..hari ni saya nak sharekan salah satunya..resepi ni memang menjadi rujukan utama saya bila nak buat kek coklat.Membuatnya tak susah, cuma ada satu part yang agak "mencabar" sikit...tepungnya perlu diayak sehingga 4 kali..huh...naik kebas tangan..hehe...

Resepi ni saya dapat dari kawan saya, dia dapat dari kawan dia jugak..hehe..saya mintak izin untuk sharekan resepinya di sini..

Bahan A:
250g butter
2 cawan gula perang
1/2 teaspoon ovelette

Bahan B:
3 biji telur (dipukul berasingan)
Sedikit esen vanilla

Bahan C:
1/2 tin susu cair

Bahan D:
2 cawan tepung kek
1/2 cawan serbuk koko
1/2 baking powder
1 teaspoon soda bicarbonate

Bahan E:
1/2 cawan air suam

1. Ayak Bahan D sebanyak 4 kali.
2. Pukul butter dengan gula perang hingga gebu. Masukkan ovelette.
3. Masukkan telur dan esen vanilla. Pukul hingga sebati.
4. Masukkan susu cair dan pukul lagi hingga sebati.
5. Masukkan Bahan D sedikit demi sedikit dan pukul perlahan hingga sebati.
6. Akhir sekali, masukkan air suam dan pukul perlahan hingga sebati.
7. Bakar adunan di dalam oven dengan suhu 180 darjah selama 45 minit atau sehingga kek benar2 masak.


Bahan untuk topping;
200g compound dark chocolate - dipotong kecil
200g compound milk chocolate - dipotong kecil
75g unsalted butter
250g whipping cream.

1. Panaskan whipping cream.
2. Masukkan butter hingga mencair sepenuhnya.
3. Masukkan coklat dan kacau hingga coklat larut sepenuhnya.

Setelah kek sejuk, bolehlah di topping dan dihias mengikut kreativiti masing-masing.


*saya tak boleh nak potong kek ini sebab ini dibuat untuk tempahan orang. Insya Allah next time kalau saya buat untuk santapan sendiri, saya akan potong untuk tunjukkan bahagian dalamnya yer...

1 comment:

  1. amboihhah,,duk mintak kek org rupanya dia duk baking gak huhu

    ReplyDelete