Saturday 24 December 2011

MUSHROOM SOUP


"Mushroom soup" ini saya buat bersama - sama dengan garlic bread hari tu..rasanya sangat sedap hinggakan anak jiran cakap lebih sedap dari pizza hut punya...fullamak...terangkat rasanya dapat pujian sebegitu..kembang rasa hidung..hehe...saya ambik resepi ni daripada blog masam manis (macam biasa) resepi asal saya lupa daripada siapa...so, saya mohon daripada Kak Ita untuk salinkan resepinya kat sini yer....  


Bahan - bahan:
1 keping dada ayam 
1500 ml air 
500 ml susu segar ~ fresh milk
1 ketul kiub ayam 
1 tin kecil cendawan butang ~ dihiris
garam ~ secukup rasa
secubit ajinomoto - saya tak letak 
1 cawan tepung gandum
Sedikit lada hitam ~ dikisar 

Cara - cara membuatnya:
1. Potong ayam kecil2.
2. Masukkan ayam dan air ke dalam periuk.
3. Rebus sehingga masak. 
4. Masukkan susu dan kiub ayam. 
5. Masak guna api yang perlahan. 
6. Masukkan mushroom. 
7. Masukkan bancuhan tepung dan kacau sehingga pekat.
8. Tambah perisa, garam dan ajinomoto (jika suka - saya tak letak).
9. Sedia untuk di hidangkan bersama roti (paling sesuai dengan garlic bread)...memang pasangan serasi bersama...



No comments:

Post a Comment