Saturday 4 February 2012

DONUT

Sebenarnya kelmarin saya dah buat donut tapi menggunakan resepi lain..kerana tak puas hati, saya nak buat lagi hari ni...memandangkan cuti hujung minggu ni panjang yang bersambung - sambung, saya dah hampir kebosanan, ini baru Sabtu..cuti sampai Selasa..aduhai...mahu kembang saya duk rumah ni...makan, tido, bangun, makan lagi, tido lagi...hehehe...Kerana tak puas hati dengan donut yang saya buat kelmarin tu, saya merujuk kepada sifu, beliau cadangkan resepi ni...aduh memang sedappp....gebusss dan mantap..betul la kalau lepas ni saya tak akan beli lagi donut kat Big Apple atau JCo sebab saya dah mampu buat setanding mereka...hehehe...perasan yang teramat sangat...tapi percayalah ia sangat sedapp...


Biasanya saya buat doh menggunakan mixer jer sebab saya tak ada breadmaker..kali ni saya ambik BM jiran saya yang sangat baik hati..dia ni bukan setakat jiran lagi dah..kami dah macam adik beradik..
Jom saya share resepi yang saya ambil dari blog Kak Ita dan sumber Kak Ita pula adalah dari blog Rima..terima kasih kepada semua yang sudi berkongsi resepi dan saya nak share kan resepi ni di sini yer...


500g tepung roti
100g gula
11g yis
4 biji kuning telur
200ml air
100g marjerin @ butter (saya guna butter)
1 sudu kecil garam



Saya guna BM, so, saya masukkan semua dalam BM tu dan setkan doh...lepas dah habis uli, keluarkan dan tumbuk doh untuk keluarkan angin. Bulatkan doh mengikut saiz yang dikehendaki dan biarkan dulu hingga naik..bentukkan donut dan boleh lah digoreng dan hias mengikut citarasa dan kreativiti masing - masing....

1 comment: