Friday 17 February 2012

CARROT WALNUT CAKE

Assalamualaikum dan selamat pagi. Semga semuanya berada di dalam keadaan sejahtera dan dapat menjalankan tanggungjawab masing - masing dengan penuh keceriaan. Hujung minggu datang lagi...pastinya masing - masing teruja nak memasak makanan kesukaan keluarga masing - masing. Yang dah berbaris dalam waiting list untuk dipersembahkan kepada insan - insan tercinta...

Hari ini saya nak share kan satu resepi carrot cake. Ini adalah resepi yang telah saya gunakan sekian lama untuk buat kek lobak merah ni. Saya dah cuba beberapa resepi lain tapi saya ni susah nak bertukar selera. Tetap setia pada yang satu ini...kesimpulannya saya memang seorang yang setia pada yang satu...huhuhu...
Sebelum saya membebel dengan lebih panjang lebar lagi, jom saya sharekan resepinya kat sini




Bahan A
280g red rose @ superfine  flour (saya guna red rose flour)
½ tea spoon baking powder
½ tea spoon soda bicarbonate
¼ tea spoon cinnamon powder (jika tak suka rasa kulit kayu manis, boleh diabaikan bahan ini)

Bahan B
400g carrot – disagat dan diperah buang airnya
80g chopped walnut (roasted)

Bahan C
5 biji telur
300g gula castor
¾ teaspoon garam
250g corn oil

CARA - CARA MEMBUATNYA
Pukul bahan C (telur dan gula ) dengan high speed selama 4 minit. Masukkan garam dengan speed 2.Kemudian, masukkan minyak jagung dengan speed 1.Pukul hingga sebati. Setelah sebati masukkan Bahan A. Pukul dengan perlahan. Setelah sebati, matikan mixer. Masukkan Bahan B. Dan kacau secara kaup balik sehingga sekata.

Bakar pada suhu 180c selama  45 hingga 50 minit.





BAHAN UNTUK TOPPING
120g butter
250g cream cheese
120g icing sugar
Sedikit lemon paste (jika suka)

Beat all together dan sapukan atas kek. Boleh juga dihias dengan hiasan kesukaan masing - masing. Saya hanya letakkan croquant. Percayalah ia sangat sedappp...



2 comments: