Tuesday 1 November 2011

PUDING LEMAK MANIS....

Sebenarnya puding ni tak bernama....so, nama puding lemak manis tu saya letak sendiri..so, kalau ada sesiapa yang nak cuba, dan nak letak nama sendiri, saya tak kesah...saya namakan puding lemak manis sebab ianya dihidangkan bersama santan dan air gula melaka...kan lemak dan manis tu...hehehe...


Saya dapat resepi ni dari seorang kawan di ofis lama dulu...dan saya sukakannya...membuatnya teramat sangat senang dan cepat....sesuai untuk dihidangkan untuk minum petang...so, kalau ada sesiapa yang nak mencubanya...boleh la try...


RESEPI PUDING
1 peket agar - agar stripe
1400 ml air
1 tin susu cair
2 sudu besar tepung jagung


1. Masak agar - agar dengan air hingga mendidih dan agar2 larut sepenuhnya.
2. Masukkan sedikit susu cair ke dalam mangkuk bersama tepung jagung untuk melarutkan    tepung jagung.
3. Masukkan susu cair ke dalam agar2 yang dimasak tadi.
4. Masukkan tepung jagung yang telah dilarutkan bersama sedikit susu cair tadi.
5. Kacau hingga masak. Angkat dan masukkan dalam mana2 acuan yang disukai (dalam gambar ni, saya menggunakan acuan kuih puteri ayu).








SANTAN
1. Dimasak bersama 2 sudu besar tepung jagung (kuantiti santan mengikut kesukaan masing2). Campurkan sedikit garam dan kacau hingga masak.


AIR GULA MELAKA
Masak gula melaka bersama sedikit air. Kacau hingga gula larut sepenuhnya.



Setelah agar2 membeku, boleh lah dihidangkan bersama agar2....pasti sedappp....






No comments:

Post a Comment