Sunday 27 November 2011

PAU GORENG....

Assalamualaikum. Salam Ma'al Hijrah buat semua umat Islam di mana jua...semoga kedatangan Tahun Baru Hijrah ini menjadi titik permulaan untuk kita melakukan penghijrahan ke arah yang lebih baik...semoga hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini...kita umat Islam harus cemerlang...

Resepi yang saya nak kongsikan ni bukan berlaku pada hari Ma'al Hijrah yang mulia ini...kejadiannya adalah pada 21 November yang lalu...pada hari di mana perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA yang lalu di mana pasukan Harimau Muda kita telah berjaya menewaskan Garuda Indonesia. Walaupun penentuan kemenangan adalah melalui sepakan penalti, Harimau Muda telah membuktikan keupayaannya untuk mempertahankan pingat emas Sukan SEA...Tahniah untuk pasukan Harimau Muda...semoga lebih cemerlang di masa - masa yang akan datang...


Ok, stoplah bercerita pasal bola..jom kita cerita pasal resepi kuih yang saya nak sharekan kat sini...resepi ini simple jer...mungkin ramai yang dah ada resepi ni...kuih ni sebenarnya salah satu kuih kegemaran saya..selalu bila beli yang dijual, hati jadi geram sebab intinya yang seciput...rasa tak puas makan...so, bila saya nampak ada kawan saya buat kuih ni, saya dengan tanpa segan silu dan malu minta dengan dia...terima kasih untuk sahabat saya itu kerana sudi berkongsi resepi kuih ini dengan saya...thanks ya..izinkan saya kongsikan resepi ini dengan kawan2 yang lain yer...


BAHAN-BAHAN : 
250g (2 1/2 cawan ) tepung gandum 
3g (3/4 sudu teh) yis kering
2g (1/2 sudu teh) baking powder
50g (4 sudu makan) gula castor
20g (1 sudu makan) lemak sayur/marjerin
2g (1 sudu teh) bread softener
1/2 cawan air suam



Inti: Mengikut kesukaan masing-masing, saya menggunakan inti kacang merah.


Jika menggunakan breadmaker, campurkan kesemua bahan dan setkan "DOUGH". Setelah doh siap, bentukkan dan masukkan inti. Biarkan selama 30 hingga 45 minit sebelum digoreng.






Mmm...memang sangat puas makan boleh letakkan inti sebanyak mana yang kita suka...






No comments:

Post a Comment