Saturday 17 December 2011

KERUTUK DAGING

Lauk ini saya hidangkan bersama nasi limau purut yang saya masak hari ini. Ini sebenarnya merupakan lauk kegemaran saya..kalau balik kampung pasti saya akan minta mak masakkan. Sebenarnya lauk ini boleh dihidangkan bersama dengan nasi minyak, nasi beriani...tapi kalau rasa tak ada kuasa nak masak nasi-nasi yang macam2 tu, makan jer lah dengan nasi putih...pun sodappp...


Lauk ini terkenal di negeri - negeri Pantai Timur, khususnya Kelantan sebab untuk memasaknya memerlukan rempah yang khusus yang ada di jual di sana. Sebenarnya bukan hanya boleh daging boleh dimasak tetapi juga ayam. Dan seingat saya, masa saya kecik2 dulu, arwah nenek saya pernah buat kerutuk telur, pun sedappp jugak...hehe



Jom saya share resepi dan cara-cara memasak lauk favorite saya ni...


BAHAN-BAHAN


1/2 kilo daging
7 tangkai cili kering - dikisar
5 ulas bawang merah - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
2 sudu besar rempah kerutuk daging
Santan
Rempah tumis 4 sekawan (adik saya panggil "fantastic four")
Asam keping (sekeping pun cukup)
Sedikit kerisik (anggaran dalam satu sudu kecil)
Sedikit garam
Sedikit gula (saya guna gula merah Kelantan (nisan))


CARA MEMBUATNYA


1. Tumiskan rempah tumis 4 sekawan. Masukkan bahan kisar. Tumis sehingga masak.
2. Masukkan daging dan asam keping. Biarkan daging sehingga empuk.
3. Masukkan santan dan biarkan daging masak bersama santan.
4. Masukkan garam, kerisik dan gula.
5. Masak sehingga daging betul-betul masak dan boleh dihidangkan bersama nasi kesukaan masing-masing. Lepas makan, sure tertidur kekenyangan...hehehe...

No comments:

Post a Comment