Saturday 17 December 2011

NASI LIMAU PURUT

Agak lama menyepi...busy sikit semenjak dua menjak ni...asal hujung minggu outstation..pegi Jumaat, Ahad baru balik..then Isnin sambung kerja..aduhai penatnya badan...so, minggu ni saya ada kesempatan untuk menghabiskan weekend di rumah..dah lama tak masak2 di hujung minggu...so, hari ni saya duk la kat dapur,konon nak masak..hehe...



Resepi nasi limau purut ni saya ambik dari dapur idola Kak Azlita Masam Manis...menarik sungguh nampak nasi yang dihidangkan...nampak cara penyediaannya pun tak der la susah sangat.So, Kak Ita, saya mintak izin untuk share resepi tu kat sini yer...

BAHAN - BAHAN

2 sudu besar marjerin
1.5cm halia - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
4 ulas bawang merah - dihiris
1 batang serai - dititik
3 helai daun limau purut
Garam
500ml air
125ml pati santan (saya ganti dengan susu cair)
1 sudu besar stok ayam
2 cawan beras Basmathi - dicuci dan ditoskan
Sedikit pewarna hijau

1. Panaskan marjerin di dalam periuk
2. Tumiskan bahan-bahan hiris hingga wangi
3.Masukkan serai dan daun limau purut, kacau sebentar
4.Apabila sudah harum masukkan air, garam, santan (saya guna susu cair), stok ayam dan beras.
5.Kacau sedikit dan biarkan sehingga air nasi kering
6.Apabila kering, titiskan dengan pewarna hijau
7.Gaul sebati dan biarkan hingga nasi masak sepenuhnya.

p/s: *Kak Ita mencadangkan dihidangkan bersama Ayam Sos Siam tapi saya derhaka sikit sebab saya hidangkan bersama kerutuk daging...ampun ya Kak Ita...


No comments:

Post a Comment