Wednesday 22 February 2012

CHEESE CAKE WITH COCKTAIL..

Assalamualaikum...

Permintaan dari sahabat yang seorang ini amat sukar untuk saya tolak, walaupun diri berada dalam keadaan yang sangat tidak bersedia. Tapi memandangkan kebaikan beliau, saya buatkan kek ini. Ini juga adalah salah satu kek yang saya buat untuk jiran saya sempena majlis makan - makan atas kenaikan pangkatnya itu. Setinggi - tinggi TAHNIAH untuk beliau. 


Lama dah sangat saya tak buat kek ini. Sumbernya saya dah lupa dari mana tapi saya rasa kawan saya yang ini umimans.blogspot.com. Sebab di awal2 pembabitan saya dalam arena baking membaking ni, tak banyak rujukan yang ada. Hanya ada beberapa kawan inilah yang saya berkongsi minat dan resepi. So, Kak Lani, jika betullah sumber ini adalah dari Kak Lani, minta izin untuk sharekan di sini yer...jika bukan dia, saya minta tuan asal resepi ini halalkan kepada saya..hehe...

Bahan - bahan:

Bahan A

250g cream cheese
1/4 buku butter
6 biji kuning telur
60g tepung jagung
1/2 fresh cream
1 tsp esen limau (jika suka)

Bahan B:
125g gula castor
6 biji putih telur.

Cara membuatnya:
1. Pukul Bahan B hingga betul2 kembang (soft peak).
2. Dalam bekas yang berasingan, pukul cream cheese dan butter. Setelah sebati, masukkan kuning telur. Pukul lagi hingga sekata dan masukkan tepung jagung dan seterusnya fresh cream bersama esen limau.
3. Masukkan Bahan B ke dalam Bahan A. Kacau hingga sebati.
4. Masukkan ke dalam loyang dan bakar secara steam bath.


Bahan untuk topping:
1 tin buah-buahan cocktail
10g instant jelly
250g air
50g gula

Masak air dan gula hingga mendidih. Kemudian masukkan instant jelly. Kacau hingga larut sepenuhnya.

Lilitkan kek dengan ring plastik. Susunkan buah-buahan cocktail atas kek dan curahkan instant jelly dengan cepat kerana ia akan cepat membeku. Setelah jelly keras, boleh ditanggalkan ring...nyum nyum...


*sebenarnya resepi asal kek ni tak der topping ni, saya tambah sendiri

1 comment:

  1. Tak kisahla Ja resepi ambik dari mana, asal kita rajin membuat dan menggembirakan org2 yg dpt menjamah hasil tgn kita.

    ReplyDelete