Friday 13 April 2012

BUN KACANG MERAH..


Assalamualaikum,

Dah lama jugak tak buat roti..dulu selalu..tiba-tiba hari tu tengah berbengkel (di tempat yang jauh dalam ladang kelapa sawit..AKEPT), hati meronta-ronta nak buat roti....balik jer, terus saya campakkan tepung dan bahan-bahan yang sepatutnya ke dalam breadmaker (yang saya pinjam dari jiran sejak dua bulan yang lepas)...dia kata jangan pulangkan dulu..biar duduk kat rumah saya..(korang ada tak jiran yang baik macam jiran saya ni?)..kekeke...


Resepi ni saya ambil hasil dari jalan - jalan cari pasal  makan saya di dapur Jintan Manis..dia pakar dalam membuat doh tapi saya  letak inti kacang marah  merah...camana rupa saya bentukkan jadi macam tu, saya dah ingat - ingat lupa sebenarnya (masukkan inti dalam doh, leperkan dan hiris dengan pisau,gulung..bukan susahpun puan-puan) ..sebab dah lama sangat dah dulu saya pernah masuk kelas buat roti ni dengan si Cynthia (tokey besar Yummie Bakery yang saya rasa kerjanya sekarang hanyalah kirawang saja sebab sentiasa ramai manusia kat kedai dia)..tak terkecuali makcik yang duk membebel ni lah..dalam seminggu berkali-kali menyinggah kat kedai dia... best kan nampak inti kacang melimpah ruah tu..letak la seberapa banyak yang korang suka..


*untuk makluman, yis yang digunakan untuk buat roti ni pun, hasil ehsan jiran saya jugak...hehe..jangan cakap kat orang yer..korang jer tahu....shhhhhh....

No comments:

Post a Comment