Sunday 22 April 2012

OREO CHEESE CAKE



Kek keju or lebih senang disebut dengan cheese cake bukanlah termasuk dalam senarai makanan yang menjadi igauan saya setiap hari (bukan seperti nasi dagang atau ketupat sotong yang boleh menyebabkan ngigau waktu malam hehehe)..maklumlah orang kampung manalah suka sangat makan cheese ni kan..tapi keinginan untuk membuatnya sentiasa ada..apatah lagi jika ada godaan - godaan yang meruntun jiwa...hari ini godaan itu datang dalam majalah Saji keluaran bulan Mei 2012..melihat gambar yang ada dalam majalah tu apatah lagi ia adalah sumbangan kakak baik ini, hati meronta-ronta nak membuatnya..tengok kepada bahan-bahannya semua ada kat rumah kecuali biskut oreo tapi ia bukanlah bahan yang susah untuk didapati..bisa diatur..lalu langkah terus diatur mendapatkannya...


Tak susah membuatnya kawan-kawan...sapa yang ada beli majalah Saji tu sure dah tengok resepinya kan, sapa yang belum, saya kongsikan resepinya di sini:

KEK KEJU OREO (OREO CHEESE CAKE)
Sumber: Majalah Saji Mei 2012 (Azlita Aziz)

Bahan-bahan:
1 keping kek span coklat (saiz 8")
250g krim keju (suhu bilik)
100g coklat masakan putih - cairkan secara double boiler
15g serbuk gelatin - larutkan dalam air hingga kembang
1 paket biskut oreo
80g gula castor
250g krim putar 
50ml air
1 sudu teh esen vanilla

CARA - CARA MEMBUATNYA:
1. Mula - mula panaskan gelatin secara double boiler hingga larut. Kemudian pukul krim keju dan gula castor hingga lembut dan berkrim.
2. Tuangkan coklat putih ke dalam adunan krim keju diikuti pula dengan gelatin dan kacau hingga sebati. Tambahkan sedikit esen vanilla dan kacau adunan hingga sempurna.
3. Dalam bekas lain, pukul krim putar hingga gebu dan kental. Masukkan 1/3 krim putar ke dalam adunan keju tadi. Kaup balik adunan hingga rata.
4. Tambahkan baki krim putar yang selebihnya dan kaup balik hingga bergaul sempurna. Masukkan adunan ke dalam piping bag.
5. Sediakan loyang/spring form bulat berukuran 8". Masukkan kepingan kek span coklat di dasarnya.
6. Paipkan satu lapis adunan tadi di atas kek span. Kemudian susunkan kepingan biskut oreo.
7. Ulang semula secara berselang-seli sehingga adunan habis.Ratakan permukaannya.
8. Simpan dalam peti sejuk sekurang - kurangnya 4 jam. Akhir sekali, hias mengikut kreativiti masing - masing.

Mudahkan....semua boleh buat..bagi penggemar cheese cake, memang tak salah untuk mencuba sebab rasanya sangat sedap...(abaikan timbang yang ada dirumah ada untuk menikmati kek ini tanpa rasa bersalah)..hihihi...




4 comments:

  1. Assalamualaikum Jamilah..

    Laaa.. napa tak cakap yg jamilah ada blog.. akak baru perasan tadi kat FB

    Selamat mengemudi dunia blog masakan.. :D

    ReplyDelete
  2. Waaaa...macam x caya Kak Ita singgah kat blog saya...tq kak..malu la nak cakap,blog kita sangat2 amatur..bukan macam blog Kak Ita..anyway, tq singgah kak...<3<3<3....

    ReplyDelete
  3. krim putar tu yg non dairy punye ke? :)

    ReplyDelete