Wednesday 18 December 2013

Roti paun ke roti paung???

Assalamualaikum,

Roti paun ke roti paung sebenarnya? Saya tak berapa pasti..sebab roti ni saya rasa terkenal di negeri Terengganu...so, mungkin orang Terengganu yang menambahkan "g" menjadikannya roti paung. Apa nama sekalipun tak kisahlah yer...asalkan roti ni sedap...hehe..

Resepi ni saya ambil hasil dari selongkaran saya di blog ini. Ini adalah salah satu blog favorite saya...dah banyak jugak resepi dari blog ini yang saya cuba..dan hasilnya tidak mengecewakan.



Saya share resepi kat sini untuk rujukan saya pada masa-masa akan datang dan jika ada kawan-kawan nak cuba yer....saya malas nak taip semula.

Rujukan: Dari dapur Madiha

BAHAN2NYA: 
  • 500gm tepung high protien/tepung gandum - saya guna tepung high protein
  • 50gm susu tepung - 
  • 100gm mentega
  • 250ml air
  • 11gm yis
  • 100gm gula halus - nk manis sikit boleh lebihkan gula
  • sedikit pewarna kuning = larutkan bersama yis+air



CARA2NYA:(Saya guna breadmaker - so, campurkan semua, tekan start)
1.     Satukan semua bahan dan uli
2.     Biar adunan naik skali ganda
3.     bulat2 kan doh kecik2
4.     letak dalam loyang yang dioles sedikit mentega.
5.     biar doh kembang sedikit n bakar dlm oven suhu 160" selama 15-20minit

6.     dah masak keluarkan dari oven n griskn dengan mentega kat atas roti...




Percayalah bahawa roti ini sangat lembut dan gebu...tak rugi mencubanya kawan - kawan.Sekian dan selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment